نکات سلامت و پزشکی

افزایش ترشح هورمون رشد GH

افزایش ترشح هورمون رشد GH

هورمون رشد در قسمت هیپوفیز قدامی در مغز قرار دارد. کار این هورمون تبدیل چربی اضافی و زائد بدن به انرژی و در نهایت رشد بیشتر استخوان های بدن است.
بسیاری از والدین از بدو تولد کودکشان به فکر رشد کافی و داشتن قد بلند برای آنها هستند. افزایش قد در دوران رشد تا حد زیادی امکان پذیر است و بعد از سخت شدن قسمت نرم و غضروفی استخوان ها و توقف رشد طولی آنها ، افزایش قد اتفاق نمی افتد.
هورمون رشد عامل بلند قدی و یا کوتاه قدی افراد در بزرگسالی می باشد که با راه حل های ساده می توان ترشح هورمون رشد را در سنین کودکی و بلوغ ( دوران رشد ) افزایش داد.
یکی از عوامل مهم در ترشح این هورمون خواب کافی و منظم در طول شبانه روز است.
بالاترین سطح ترشح هورمون رشد بین ساعات ۱۰ شب تا ۵ صبح می باشد که در ۲ ساعت اول خواب به بیشترین حد خود می رسد. پس بهتر است فرزندتان را از خردسالی به زود خوابیدن شب  عادت دهید.
پیش از خواب از مصرف غذای سنگین و دیرهضم پرهیز کنید زیرا بدن را مجبور به تولید مقدار زیادی انسولین می کند و جلوی ترشح هورمون رشد تا حد زیادی گرفته می شود. مصرف مکمل های آرژنین و اورنیتین پیش از خواب نیز تاثیر به سزایی در ترشح این هورمون داراست.
فراموش نکنید تمامی مکمل ها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.
دیگر عامل مهم ، تغذیه سالم و متعادل است. مواد غذایی مصرفی باید به مقدار کافی از درشت مغذی های پروتئین ، کربوهیدرات و چربی تامین شوند.
۳ وعده غذایی در روز باید تبدیل به ۶ وعده کم حجم تر شود.
وعده ها و میان وعده های روزانه بایستی دارای پروتئین بالا و قند کم همراه با روغن های گیاهی باشد تا مانع از کوتاه قدی و تاخیر رشد شود.
افزایش مصرف گلوکز باعث کاهش ترشح هورمون رشد می شود. پس خوردن شیرینی جات ، کاکائو ، قند و شکر ، نوشابه ، آبمیوه های صنعتی ، شیرین کننده های مصنوعی ، کیک ، کلوچه و به اصطلاح هله هوله ها در این دوران باید محدود شود.
غذاهای آماده و فراوری شده ، فست فود ها و چربی های اشباع نیز محدودیت دارند زیرا چربی حجم عضلات را کاهش می دهد و مانع رسیدن پروتئین کافی به بدن می شود.
عامل مهم بعدی استرس است که باید مهار گردد تا رشد به خوبی صورت گیرد. اگر فرزندتان مشکلی دارد که دائما استرس می گیرد او را به روان پزشک نشان دهید تا مشکلش برطرف گردد.
تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی یکی از اساسی ترین راه های افزایش ترشح هورمون رشد می باشد. انجام تمرینات هوازی ، بی هوازی و کششی موجب ترشح انسولین شده و قند خون را کاهش می دهد و به دنبال آن هورمون رشد افزایش می یابد.
مصرف کربوهیدرات قبل از ورزش و پروتئین بعد از ورزش به افزایش هورمون رشد کمک زیادی می کند.
برای افزایش قد ، حرکات کششی در ناحیه ستون مهره ها و پاها انجام گیرد تا شاهد بلندتر شدن قد باشید. البته انجام برخی ورزش ها مانند والیبال ، بسکتبال و شنا می تواند باعث افزایش رشد قدی شود.
مکمل اسید آمینه گلایسین پیش از تمرین می تواند تا حدی به آزاد شدن هورمون رشد کمک کند.
علاوه بر همه اینها ، روی یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که کمبود آن می تواند باعث کوتاه قدی و تاخیر در رشد شود. منابع مهم روی گوشت قرمز ، غذاهای دریایی ، تخم مرغ ، لبنیات و غلات می باشند.
آهن و کلسیم نیز برای بهبود رشد در کودکان حائز اهمیت است.

 

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.