نکات پوست و زیبایی

چه بخوریم که جوش نزنیم؟

چه بخوریم که جوش نزنیم؟

در بسیاری از موارد، شناخت علت اصلی و راه درمان جوش، همچنان یکی از مهمترین دغدغه های افراد است. عوامل متعددی بر پاتوفیزیولوژی آکنه از جمله تأثیرات ژنتیکی، هورمونی، التهابی و محیطی تأثیر می‌گذارند.

تغذیه در آکنه

به دلیل تأثیرات اپی ژنتیک، تغییرات هورمونی و ایجاد محیط التهابی یا ضد التهابی، نوع رژیم غذایی برای دهه ها بخشی از بحث آکنه بوده است.

1) شاخص گلایسمی (Glycemic index) و بار گلایسمی (Glycemic load)

شاخص گلایسمی با عنوان افزایش سطح انسولین خون در طول دوره 2 ساعت پس از مصرف غذا تعریف می‌شود. چندین مطالعه اهمیت شاخص گلیسمی غذاهای مختلف و بار گلیسمی را در بیماران مبتلا به آکنه ارزیابی کرده‌اند و نشان می‌دهند که ضایعات آکنه در افراد مبتلا به آکنه که رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی پایین مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی بالا دارند کمتر می شود. زیرا استفاده از یک رژیم غذایی با شاخص گلایسمی پایین همزمان با بار گلایسمی پایین، می تواند موجب کاهش آندروژن ها، افزایش IGFBP3 و کاهش IGF1 شود؛ که این امر مستقیما تعداد و شدت ضایعات آکنه را کاهش می دهد.

2) لبنیات

لبنیات یک جزء رژیمی مهم در برنامه غذایی روزانه اکثر افراد است. لبنیات همچنین کانون مطالعه در مورد تأثیرات رژیم غذایی بر آکنه بوده است. مصرف محصولات لبنی با افزایش انسولین و IGF1 می تواند موجب ایجاد جوش شود. 80 درصد پروتئین شیر گاو کازئین است و 20 درصد باقیمانده پروتئین آب پنیر است پروتئین های آب پنیر(Whey) عمدتا مسئول اثرات انسولینوتروپیک شیر، ممکن است بیشتر از محتوای چربی یا لبنیات واقعی در ایجاد آکنه نقش داشته باشند. با وجود این که کازئین IGF-1 را به میزان بیشتری نسبت به آب پنیر تحریک می کند، اما هیپرانسولینمی در اثر اثرات انسولینوتروپیک پروتئین های آب پنیر، سطح IGF-1 را نیز افزایش می دهد. این مورد می تواند توضیح این باشد که چرا ورزشکاران مقاومتی که از مکمل وِی جهت حفظ و افزایش توده عضلانی استفاده می کنند، دچار آکنه می شوند.

برخی پژوهشگران معتقدند که تأثیر لبنیات بر آکنه ممکن است به دلیل شاخص گلایسمی شیر باشد تا محتوای چربی. چراکه صرف نظر از محتوای چربی، شیر دارای شاخص انسولین بسیار بالایی است. در مقایسه، پنیر شاخص انسولین پایینی دارد، در حالی که بستنی به دلیل قند افزوده، شاخص انسولین بالایی دارد. بنابراین، این نظریه، بر اساس هیپرانسولینمی، ارتباط بین بستنی و آکنه و عدم ارتباط بین پنیر و آکنه را توضیح می دهد.

3) امگا3

مطالعات دیگر اثرات مصرف اسید چرب امگا 3 و اسید گاما لینولئیک را در افراد مبتلا به آکنه بررسی کرده اند و نشان می دهد که افراد مبتلا به آکنه از رژیم های غذایی متشکل از ماهی و روغن های سالم امگا 3 و امگا 6 سود می برند. مصرف امگا3 می تواند با کاهش IGF1 و همچنین مهار لوکترین B4 پیش التهابی، سبب کاهش ضایعات آکنه شود.

4) پروبیوتیک ها

تحقیقات اخیر در مورد اثرات تجویز پروبیوتیک در افراد مبتلا به آکنه نتایج امیدوارکننده ای را ارائه می دهد.  مصرف پروبیوتیک ها احتمالا با افزایش مواد پروتیینی بازدارنده مثل باکتریوسین، موجب بهبود متابولیسم گلوکز و سطح انسولین و همچنین افزایش اسیدهای چرب ضد التهابی می شود. بنابراین مطالعات تیوری از کاهش آکنه حمایت می کند.

5) رژیم گیاهخواری

پیروی از رژیم های گیاه خواری و وگان می تواند موجب کاهش فعال سازی mTORC1 شود که خود موجب کاهش سیگنالینگ های پیش التهابی توسط فاکتور NFkB می شود. اگرچه مطالعات از کاهش ضایعات آکنه در اثر این رژیم غذایی اطلاع نداده اند؛ که می تواند احتمالا به علت عدم کنترل شاخص و بار گلایسمی رژیم غذایی در این افراد باشد چراکه درصد بالایی از برنامه غذایی این افراد را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند. لذا در صورت عدم پیروی از یک رژیم غذایی اصولی برای گیاه خواران چه بسا بتواند موجب استعداد ابتلا به آکنه در آن ها شود.

6) رژیم‌ کتوژنیک

تقریباً تمامی انواع رژیم های کتوژنیک متکی بر کاهش کل کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی و پروتئین است که باعث می‌شود بدن انرژی را از کتون‌ها به جای گلوکز تأمین کند. این فرآیند کتوز نامیده می شود. نشان داده شده است که رژیم های کتوژنیک نشانگرهای التهاب و سطوح IGF-1 را کاهش می دهند که می تواند بر کاهش آکنه موثر باشد.

7) کاکائو

چندین نظرسنجی غیررسمی خوردن شکلات را با افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط دانسته اند، اما این برای اثبات اینکه شکلات باعث ایجاد آکنه می شود کافی نیست. در مطالعات متعدد نشان داده شده است که شاخص گلیسمی و سطوح بار گلایسمی در رژیم بیماران مبتلا به آکنه به طور قابل توجهی بالاتر از افراد بدون آکنه است. به طور خاص وقتی کاکائو 100 درصد شیرین نشده، ژلاتین هیدرولیز شده یا ترکیبی از این دو به افراد داده شد، افزایش معنی‌داری بروز ضایعات آکنه پس از مصرف کاکائو دیده شد و یک همبستگی مثبت با قدرت کم بین مقدار کاکائو مصرف‌شده و تعداد ضایعات آکنه جدید وجود داشت. یک مطالعه جدیدتر نشان داد که مردان مستعد آکنه که روزانه 25 گرم شکلات تلخ 99 درصد مصرف می کنند، تنها پس از دو هفته، تعداد ضایعات آکنه افزایش یافته است.

در مطالعات دیگر مصرف روزانه شکلات، نوشیدنی های شیرین و شیرینی ها به طور مستقل و بسیار با آکنه مرتبط بود شرکت‌کننده بود. با این حال، مشخص نیست که آیا ارتباط مصرف شکلات و شیرینی با آکنه می تواند به دلیل شاخص گلایسمی بالای این غذاها باشد یا اثرات بالقوه کاکائو و شکلات است. یک مطالعه نشان داد که خوردن شکلات باعث افزایش واکنش سیستم ایمنی به باکتری های مولد آکنه می شود که ممکن است به توضیح این یافته ها کمک کند . در حالی که تحقیقات اخیر از ارتباط بین مصرف شکلات و آکنه حمایت می کند، هنوز مشخص نیست که آیا شکلات واقعاً باعث آکنه می شود یا خیر.

8) رژیم غذایی ضد قارچ

در شرایطی که متخصص پوست تشخیص داده باشد، دمودکس عامل اصلی بروز آکنه در فرد می باشد، ممکن است ایجاد تنظیماتی در رژیم غذایی به بهود وضعیت کمک کند. رژیم غذایی ضد قارچی (فولیکولیت پیتروسپوروم) شامل حذف غذاهایی است که باعث رشد مخمر می شوند. به این صورت که لازم است قندهای اضافی و آرد سفید حذف شوند. بهتر است از غذاهایی که حاوی مخمر هستند، مانند انواع خاصی از سرکه، قارچ، الکل، آبجو و شراب اجتناب شود. دسته دیگری از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد و ممکن است آکنه قارچی را بدتر کند، لبنیات است؛ چرا که لبنیات با افزایش قند خون تحریک التهاب در بدن ممکن است منجر به جوش شود. شود. به طور کلی، یک رژیم غذایی سالم پر از پروتئین های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل برای هر کسی که به دنبال بهبود و پاکسازی بدن خود از درون است، بهترین است. همچنین ممکن است مصرف یک مکمل پروبیوتیک خوب کمک کند.

9) گلوتن

علیرغم برخی ادعاهایی که در اینترنت منتشر می شود، رژیم غذایی بدون گلوتن، آکنه شما را درمان نمی کند. هیچ شواهد بالینی مبنی بر اینکه گلوتن باعث ایجاد آکنه می شود وجود ندارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان نمی‌دهد که رژیم غذایی بدون گلوتن آکنه شما را از بین می‌برد. در حالی که گلوتن از نظر علمی با آکنه مرتبط نیست، سایر بیماری های پوستی ممکن است با بیماری سلیاک مرتبط باشند. این موارد شامل آلوپسی آره آتا، درماتیت آتوپیک، درماتیت هرپتی فرمیس، کندوها (کهیر) و پسوریازیس می باشد.

10) روغن نارگیل و MCT oil

درصد بالای اسید لوریک روغن نارگیل آن را برای زیبایی و مراقبت از پوست مفید می کند. اسید لوریک دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که نشان داده شده است به درمان آکنه در سلول های انسانی کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که روغن نارگیل علائم درماتیت آتوپیک (اگزما) مانند قرمزی و خارش را هنگام استفاده در مناطق آسیب دیده بهبود می بخشد. خواص مرطوب کنندگی پوست روغن نارگیل نیز آن را برای کاهش خشکی پوست مفید می کند. دقت داشته باشید که روغن های MCT به طور کلی حاوی 50-80٪ اسید کاپریلیک و 20-50٪ اسید کاپروییک هستند. اما روغن نارگیل علاوه بر MCT ها (54% که شامل 42٪ اسید لوریک، 7٪ اسید کاپریلیک و 5٪ اسید کاپریک) است، روغن نارگیل حاوی LCT و چربی های غیر اشباع است.

پاتوژنز آکنه به پنج عامل کلیدی نسبت داده می شود:

1) تولید بیش از حد سبوم

سبوم یک ماده زرد رنگ و روغنی است که توسط غدد سباسه که به درستی نامگذاری شده اند ترشح می شود و تقریباً در هر سطحی از بدن وجود دارد. سبوم به دلیل ترکیب منحصربفرد خود، رطوبت را می پوشاند و از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری می کند.

2) تکثیر بیش از حد باکتری های Cutibacterium acnes (C. acnes، که قبلاً Propionibacterium acnes نامیده می شد)

3) هیپرکراتینه شدن فولیکول های پیلوسباسه

4) مکانیسم های التهابی

5) دمودکس

روزاسه، آکنه ولگاریس و درماتیت سبورئیک سه درماتوز التهابی صورت هستند. آنها بر روی واحد پیلوزباسه تأثیر می گذارند و تمایل زیادی به نواحی غنی از غدد سباسه دارند. کنه دمودکس نیز در واحد پیلوسباسه یافت می شود که باعث التهاب و منجر به واکنش های ایمنی می شود.

فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF1)، سطوح آندروژن را افزایش می دهد که به نوبه خود سطوح درون زا IGF-1 را افزایش می دهد و یک حلقه بازخورد مثبت تشکیل می دهد که تولید سبوم را افزایش می دهد چرا که با واسطه mTORC1 موجب افزایش تکثیر غدد سباسه، سنتز لیپیدها و هیپرپلازی کراتینوسیت ها می شود.

هیپرانسولینمی سطح گردشی IGF-1 و پروتئین-3 اتصال دهنده به فاکتور رشد انسولین (IGFBP3) را افزایش می دهد و مستقیماً بر هیپرپلازی کراتینوسیت و آپوپتوز تأثیر می گذارد. بیان پروتئین 1 متصل به عنصر پاسخ استرول نیز توسط IGF-1 افزایش می یابد و تولید سبوم در سبوسیت ها را تحریک می کند. لوسین، یک اسید آمینه رایج در پروتئین های گوشت و لبنیات، mTORC1 را نیز فعال می کند. هورمون های رشد و واسطه های التهابی نیز با ایجاد آکنه مرتبط هستند.

افزایش جذب داروها برای درمان آکنه

مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی ایالات متحده، داروها را بر اساس حلالیت و نفوذپذیری به چهار دسته طبقه بندی کرده است. داروهای خوراکی آکنه مانند مینوسیکلین و داکسی سایکلین به عنوان کلاس I در نظر گرفته می شوند زیرا هر دو دارای حلالیت و نفوذپذیری بالا هستند. اسپیرونولاکتون و ایزوترتینوئین در مقابل، کلاس II با حلالیت ضعیف در محتویات معده اما نفوذپذیری بالا هستند.

بر این اساس، توصیه می شود که هم اسپیرونولاکتون و هم ایزوترتینوئین همراه غذا مصرف شوند تا جذب بیشتر شود. به ویژه، ایزوترتینوئین باید با یک وعده غذایی پرچرب تجویز شود.

مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی، آهن و آلومینیوم می‌توانند موجب جذب ضعیف تتراسایکلین‌ها و از دست دادن کارایی آن‌ها شود. جذب مینوسیکلین توسط آهن رژیم غذایی کاهش می یابد. توصیه می شود از مکمل ها و آنتی اسیدها 4-6 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از تجویز تتراسایکلین ها اجتناب شود.

منابع:

Baldwin H, Tan J. Effects of diet on acne and its response to treatment. American journal of clinical dermatology. 2021 Jan;22(1):55-65.

Bowe WP, Joshi SS, Shalita AR. Diet and acne. Journal of the American Academy of Dermatology. 2010 Jul 1;63(1):124-41.

Alia E, Feng H. Rosacea pathogenesis, common triggers, and dietary role: The cause, the trigger, and the positive effects of different foods. Clinics in dermatology. 2021 Oct 27.

Aktaş Karabay E, Aksu Çerman A. Demodex folliculorum infestations in common facial dermatoses: acne vulgaris, rosacea, seborrheic dermatitis☆,☆☆. Anais brasileiros de dermatologia. 2020 Jul 6;95:187-93.

Arslain K, Gustafson CR, Baishya P, Rose DJ. Determinants of gluten-free diet adoption among individuals without celiac disease or non-celiac gluten sensitivity. Appetite. 2021 Jan 1;156:104958.

Arslain K, Baishya P, Gustafson C, Rose D. The Relationship of Perceived Health Benefits and Information Sources to Following a Gluten-Free Diet Among People Without Celiac Disease or Non-Celiac Gluten Sensitivity. Current Developments in Nutrition. 2020 Jun;4(Supplement_2):704-.

Netea SA, Janssen SA, Jaeger M, Jansen T, Jacobs L, Miller-Tomaszewska G, Plantinga TS, Netea MG, Joosten LA. Chocolate consumption modulates cytokine production in healthy individuals. Cytokine. 2013 Apr;62(1):40-3. doi: 10.1016/j.cyto.2013.02.003. Epub 2013 Mar 1. PMID: 23465690.

Caperton C, Block S, Viera M, Keri J, Berman B. Double-blind, Placebo-controlled Study Assessing the Effect of Chocolate Consumption in Subjects with a History of Acne Vulgaris. J Clin Aesthet Dermatol. 2014 May;7(5):19-23. PMID: 24847404; PMCID: PMC4025515.

Vongraviopap S, Asawanonda P. Dark chocolate exacerbates acne. Int J Dermatol. 2016 May;55(5):587-91. doi: 10.1111/ijd.13188. Epub 2015 Dec 29. PMID: 26711092.

Ghodsi SZ, Orawa H, Zouboulis CC. Prevalence, severity, and severity risk factors of acne in high school pupils: a community-based study. J Invest Dermatol. 2009 Sep;129(9):2136-41. doi: 10.1038/jid.2009.47. Epub 2009 Mar 12. PMID: 19282841.

Wolkenstein P, Machovcová A, Szepietowski JC, Tennstedt D, Veraldi S, Delarue A. Acne prevalence and associations with lifestyle: a cross-sectional online survey of adolescents/young adults in 7 European countries. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2018 Feb;32(2):298-306. doi: 10.1111/jdv.14475. Epub 2017 Sep 6. PMID: 28707712.

Agero AL, Verallo-Rowell VM. A randomized double-blind controlled trial comparing extra virgin coconut oil with mineral oil as a moisturizer for mild to moderate xerosis. Dermatitis. 2004 Sep;15(3):109-16. doi: 10.2310/6620.2004.04006. PMID: 15724344.

Pupala SS, Rao S, Strunk T, Patole S. Topical application of coconut oil to the skin of preterm infants: a systematic review. Eur J Pediatr. 2019 Sep;178(9):1317-1324. doi: 10.1007/s00431-019-03407-7. Epub 2019 Jul 2. PMID: 31267223.

Evangelista MT, Abad-Casintahan F, Lopez-Villafuerte L. The effect of topical virgin coconut oil on SCORAD index, transepidermal water loss, and skin capacitance in mild to moderate pediatric atopic dermatitis: a randomized, double-blind, clinical trial. Int J Dermatol. 2014 Jan;53(1):100-8. doi: 10.1111/ijd.12339. Epub 2013 Dec 10. PMID: 24320105.

Varma SR, Sivaprakasam TO, Arumugam I, Dilip N, Raghuraman M, Pavan KB, Rafiq M, Paramesh R. In vitro anti-inflammatory and skin protective properties of Virgin coconut oil. Journal of traditional and complementary medicine. 2019 Jan 1;9(1):5-14.

Nakatsuji T, Kao MC, Fang JY, Zouboulis CC, Zhang L, Gallo RL, Huang CM. Antimicrobial property of lauric acid against Propionibacterium acnes: its therapeutic potential for inflammatory acne vulgaris. Journal of investigative dermatology. 2009 Oct 1;129(10):2480-8.

Sankararaman S, Sferra TJ. Are We Going Nuts on Coconut Oil? Curr Nutr Rep. 2018 Sep;7(3):107-115. doi: 10.1007/s13668-018-0230-5. PMID: 29974400.

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/343868/nutrients

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.